Ga verder naar de inhoud

Digitale strategie

Hier vind je publicaties over 

  • hoe cultuurorganisaties zelf hun de digitale maturiteit inschatten en waar er verbeteringskansen liggen;
  • de opmaak van een strategie die bepaalt wat de digitale ambities van je organisatie zijn en hoe ze die wil bereiken;
  • wat de digitale strategie van enkele andere cultureelerfgoedorganisaties is. 
     

Waarom moet je dit gelezen hebben?

Onze omgeving is de voorbije decennia snel gedigitaliseerd. We leven niet langer enkel in een fysieke wereld, maar ook in een digitale wereld. Deze transformatie treft iedereen, ook de cultureelerfgoedsector. Het beleid van de Vlaamse overheid ziet in de digitale transformatie zowel uitdagingen als mogelijkheden voor de vergroting van de cultuurparticipatie. Organisaties trachten in te spelen op nieuwe verwachtingen van zowel hun publiek als hun overheden, en zoeken daarbij naar houvast. 

Voor wie is dit bedoeld?

Digitale transformatie en strategie zijn onderwerpen die alle medewerkers van cultureelerfgoedorganisaties aanbelangen, maar de inhoud van dit dossier richt zich in eerste instantie tot medewerkers die in erfgoedorganisaties beleidsbevoegdheid hebben.

Selectie

Hoe schrijf ik een digitale strategie?

handleiding
DEN - 2023
Wil je met jouw erfgoedorganisatie klaar zijn voor het publiek van morgen? Zet in op digitale transformatie voor een wendbare…

Analyse Zelf­e­va­lu­a­tie­tool Digitale Maturiteit (2019-2023)

rapport
meemoo - Vlaams instituut voor het archief - 2023
In 2019 lanceerde meemoo de Zelfevaluatietool Digitale Maturiteit op vraag van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Met deze online…

Analyse Zelf­e­va­lu­a­tie­tool Digitale Maturiteit (2019-2022)

rapport
meemoo - Vlaams instituut voor het archief - 2022
In 2019 lanceerde meemoo de Zelfevaluatietool Digitale Maturiteit op vraag van het Departement Cultuur, Jeugd en Media. Met deze online…

Digitale strategie KOERS. Museum van de Wielersport 2020-2023

gevalstudie
KOERS. Museum van de Wielersport - 2020
KOERS. Museum van de Wielersport wil naast een fysiek, ook een digitaal tref- en knooppunt worden. Deze digitale strategie bepaalt de…

Naar Archiefbank 2.0

rapport
meemoo - Vlaams instituut voor het archief - 2020
Archiefbank is het centrale knooppunt voor private archieven in Vlaanderen en Brussel. In het kader van de subsidieronde voor de periode…

Naar ensembles.org 2.0

rapport
meemoo - Vlaams instituut voor het archief - 2021
M HKA zet in op de mogelijkheden van nieuwe media en wil zijn verzamelde kennis delen. Ensembles.org is een webtool, gebruikt door de hele…

De opmaak van een digitale strategie voor een museum

modeldocument
PACKED vzw - 2017
Op 23 mei 2017 organiseerden FARO en PACKED vzw een workshop m.b.t. de opmaak van een digitale strategie voor een musea. Tijdens de…