Hoe pak je een gebruikersonderzoek op een collectieplatform aan?

Steeds meer musea, archieven, bibliotheken en andere erfgoedinstellingen maken hun gedigitaliseerde erfgoedcollecties online toegankelijk via een collectieplatform waar je de collecties kan ontdekken en doorzoeken. Maar hoe kom je erachter of je de verwachte doelgroepen bereikt en of je gebruikers tevreden zijn? Een gebruikersonderzoek kan hierbij goed van pas komen!
In het voorjaar van 2020 vond een gebruikersonderzoek plaats op ErfgoedBrugge.be. Op dit collectieplatform worden de erfgoedcollecties van Musea Brugge, Stadsarchief Brugge, Openbare Bibliotheek Brugge, Raakvlak en verschillende Brugse verenigingen en privé-instellingen publiek toegankelijk en doorzoekbaar gemaakt. Sinds de lancering eind 2016 breidde het aantal collecties en beschikbare erfgoedstukken steeds verder uit tot meer dan 600.000. Bij de partners van ErfgoedBrugge.be was er de vraag om meer inzicht te krijgen in de bereikte doelgroepen, hun ervaringen en de mogelijkheid om nog meer doelgroepen te bereiken.
Het gebruikersonderzoek vondt plaats binnen het kader van het project Op naar 6.000.000 bezoekers voor ErfgoedBrugge.be? Een onderzoek naar het potentieel van meertaligheid op de centrale datalaag van ErfgoedBrugge.be (projectsubsidie voor cultureel-erfgoedwerking op landelijk en internationaal niveau van de Vlaamse Overheid). Op basis van het gebruikersonderzoek werden in het najaar van 2020 enkele aanpassingen uitgevoerd om ErfgoedBrugge.be duidelijker en gebruiksvriendelijker te maken.
De onderstaande inzichten komen voort uit het gebruikersonderzoek op ErfgoedBrugge.be, maar kunnen ook helpen bij het opzetten van gebruikersonderzoeken op andere erfgoedplatformen.
Hoe krijg je inzicht in je gebruikers en hun ervaringen?
Deze tabel geeft een overzicht van alle onderdelen van het gebruikersonderzoek op ErfgoedBrugge.be. Afhankelijk van wat je precies wil onderzoeken en de functionaliteiten van je collectieplatform kan je kiezen om bepaalde onderdelen wel of niet uit te voeren.
Sommige delen van het onderzoek kan je zelf uitvoeren, zoals een enquête of het analyseren van de statistieken en zoekopdrachten. Voor andere onderdelen, zoals het afnemen van interviews, een user experience review of usability testen, is een neutrale blik of specifieke expertise belangrijk.
Onderdeel | Wat houdt het in? | Wat kan je te weten komen? | Tools | Tips |
---|---|---|---|---|
Interviews | persoonlijke interviews met eindgebruikers |
|
| |
Survey | opstellen en verspreiden van een vragenlijst die peilt naar het profiel, de verwachtingen en de ervaringen van eindgebruikers |
|
|
|
Statistieken | analyse van (de evolutie van) het aantal bezoekers van het platform, hun profiel en de wegen waarlangs ze naar je platform komen (acquisitie) |
|
| |
Zoekopdrachten | analyse van de uitgevoerde zoekopdrachten |
|
|
|
User experience (UX) review | een expert evalueert op basis van zijn ervaring (bv. als webdesigner) de gebruiksvriendelijkheid van het platform om problemen te identificeren |
|
| |
Usability testen | een aantal gebruikers wordt gevraagd om een aantal taken uit te voeren (kan fysiek, maar ook tijdens een e-meeting waarbij het scherm gedeeld wordt) |
|
e-meeting software met mogelijkheid om scherm te delen en de sessie op te nemen |
|
Navigatie | analyse van het gedrag van gebruikers (bv. door opname van sessies of een ‘heatmap’, zie afbeelding boven deze tabel). |
|
Hotjar of een gelijkaardige tool |
|
Tips voor een gebruiksvriendelijk erfgoedplatform
De onderstaande inzichten komen voort uit het gebruikersonderzoek op ErfgoedBrugge.be, maar kunnen ook dienen als aandachtspunten bij het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuw collectieplatform.
Algemeen
- Denk vanuit het standpunt van je eindgebruiker of doelpubliek, niet vanuit de eigen organisatie.
- Geef informatie die relevant is voor je gebruiker en spreek de taal van je gebruiker.
- Geef voldoende context en creëer geen foute verwachtingen.
- Ruim af en toe op.
Wat appreciëren gebruikers en waar lopen ze vast?
Wat appreciëren gebruikers? | Waar lopen gebruikers op vast? |
---|---|
|
|
Ontwerp
- Gebruik de ruimte zinvol: laat overbodige opties, lijnen, hokjes, tekst enz. zoveel mogelijk weg.
- Zorg dat relevante informatie ook zonder scrollen meteen zichtbaar is.
- Gebruik elementen en geef opties die mensen kennen van populaire sites of die ze verwachten.
- Hou interacties gelijk voor gelijkaardige elementen zoals knoppen, links, beelden.
- Werk met een goede mix van visuele en tekstuele content. Gebruik beelden ter ondersteuning, maar geef ze ook ruimte.
- Geef aan waar de gebruiker zich bevindt in je platform.
Homepagina
- Beperk de informatie op de homepage. Geef een duidelijk en aantrekkelijk overzicht van wat een gebruiker kan vinden. Meer details en opties kan je dieper wegsteken.
- Beschouw je homepage als een vitrine, niet als een catalogus. Werk op een visuele manier.
- Gebruik duidelijke thema’s/categorieën om het aanbod overzichtelijk te maken.
- Zorg voor een snelle toegang tot de zoekfunctie.
Zoeken
- Zorg voor een snelle zoekfunctie.
- Toon de gezochte zoekterm in de resultaten.
- Probeer foute zoektermen te vermijden door de ondersteuning, zoeksuggesties of autocorrectie. Vraag je af of extra zoekvelden zullen leiden tot relevantere zoekresultaten of juist meer zoekvragen zonder resultaten.
- Stel alternatieven voor als een zoekopdracht geen resultaten oplevert of zorg ervoor dat de zoekopdracht eenvoudig kan worden gewijzigd.
- Maak de filterfunctie niet te complex en zorg voor eenvoudige, relevante filters.
- Laat de gebruiker niet alleen zoeken in je database, maar ook in je portaalpagina’s.
- Zorg voor relevantiesortering, zodat de meest relevante zoekresultaten bovenaan staan, ongeacht tot welke collectie ze behoren of contentpartner die ze aanlevert.
Contactgegevens
Alexander SoetaertStad Brugge, Openbare Bibliotheek Brugge
Kuipersstraat 3, 8000 Brugge
E: alexander.soetaert@brugge.be
T: 050 32 45 58
Persistente URI:
https://id.kbde.be/0195d194-4be8-72fb-833d-800779610085Organisatie
Licentie
- CC-BY
Type
Collectie
Expertisedomein
Verwante software
Deze pagina is laatst aangepast op 13 februari 2025
Deze pagina aanvullen of corrigeren?
Foutje gespot? Of heb je aanvullende inzichten? Deel je ervaringen via onderstaande knop.
Zie je geen video? Pas dan je cookieinstellingen aan onderaan deze pagina: Cookie policy Klik op ‘verander uw toestemming’ vlak boven de tabel en vink ‘voorkeuren’ en ‘statistieken’ aan.