Digitale verhalen met (IIIF-)storytellingtools
Storytelling is een doeltreffende manier om specifieke doelgroepen te bereiken en een boodschap over te brengen. Musea en erfgoedinstellingen brengen voortdurend verhalen. Toch vergt de opmaak van een boeiend (digitaal) verhaal vaak meer voorbereiding en knowhow dan gedacht.
Hoe kan je als erfgoedmedewerker verhalen selecteren, uitwerken en omzetten in een digitale vorm aan de hand van digitale (IIIF-)tools? In het kader van het IIIF-project fase 3 werkte VKC samen met Musea Brugge, Mu.ZEE, Passchendaele Museum 1917 en In Flanders Fields Museum drie digitale verhalen uit onder begeleiding van Statik. Statik bundelde de inhoud van dit traject in de handleiding ‘Digitale verhalen met (IIIF-)storytelling tools’.
De handleiding bestaat uit 3 delen:
- Aantrekkelijke en heldere verhaallijnen
- Digitale content inzetten in storytelling
- Advies over gebruik van (IIIF-)storytellingtools
In het eerste deel, ‘Aantrekkelijke en heldere verhaallijnen’, zoomt Statik in op de redenen waarom een verhaal blijft plakken en welke elementen meespelen in het opbouwen van een beklijvend verhaal. Elk verhaalelement wordt geïllustreerd met voorbeelden uit kunst, literatuur en film. Daarnaast kan je bij deze documentatie enkele templates vinden die je helpen om je verhaal uit te werken in een storyboard.
In het tweede deel, ‘Digitale content inzetten in storytelling’, geeft Statik per verhaalelement tips en richtlijnen om in de waaier aan beschikbare content de juiste keuzes te maken, en eventueel zelf extra content (zoals tekst- en audiobeschrijvingen) te creëren. We bespreken ook hoe je je storyboard aanvult en omzet naar een script.
In het derde deel, ‘Advies over gebruik van (IIIF)-storytellingtools’ komen enkele IIIF-tools aan bod, hun voor- en nadelen en de types verhalen waarvoor je ze kan gebruiken.
{{Clickable button|Bekijk de handleiding.|color=blue}}
Organisatie
Licentie
- copyright (auteursrechterlijk beschermd))
Type
Expertisedomein
Deze pagina is laatst aangepast op 10 juni 2024
Deze pagina aanvullen of corrigeren?
Heb je aanvullingen of wil je iets rechtzetten? Dan kan je deze pagina makkelijk bewerken via onderstaande knop.