Ga verder naar de inhoud

Controle van 3D-modellen in Blender

Dit document bevat de algemene instructies voor het instellen, inladen en controleren van 3D-modellen in het softwareprogramma. Het werd geschreven voor de uitvoering van kwaliteitscontrole in het kader van het project GIVE 3D-scanning van topstukken. Het is specifiek gericht op de bestanden zoals ze werden aangeleverd in het kader van dat project, maar kan gelden als een algemene leidraad voor controle van aangeleverde 3D-modellen.

De controle gebeurt met behulp van Blender, een gratis, open-source softwarepakket voor 3D-modellering, -animatie en -rendering. Het is, dankzij een aantal van zijn ingebouwde gereedschappen en functies, een uitstekend programma om 3D-modellen te controleren op juiste en conforme constructie. Blender vereist wel enkele instellingen om op een vlotte manier de checks uit te kunnen voeren. Deze instellingen worden in dit document overlopen en uitgelegd. Voor de controle zal gebruik gemaakt worden van een externe plugin (3D-Print). Er is een bijgeleverde scene in Blender aangemaakt (basescene.blend), waar de settings al juist gezet zijn, maar de Add-on zal minstens één keer manueel ingesteld moeten worden.

Auteurs

Jeroen van Omme (Mindscape 3D), in samenwerking met Timothy Naessens (meemoo)

Download

Download de handleiding voor de controle van 3D-modellen door hier te klikken.

Deze pagina is laatst aangepast op 19 juni 2024

Deze pagina aanvullen of corrigeren?

Heb je aanvullingen of wil je iets rechtzetten? Dan kan je deze pagina makkelijk bewerken via onderstaande knop.